Ustawienia kroków silnika
Ustawienia kroków silnika mają duży wpływ na wydruki 3D więc można sporo zyskać odpowiednio konfigurując drukarkę 3D. Nie jest to trudna sprawa, wystarczy kilka obliczeń i to wszystko. Inaczej sprawa ma się z krokami silnika ekstrudera, ale o tym w innym wpisie.
Aby wpisać odpowiednie ustawienia kroków do firmware należy najpierw wykonać parę obliczeń. Nie jest to skomplikowana sprawa, warto jednak zrobić to poprawnie, w przeciwnym razie wydruki mogą nam wychodzić mniejsze, większe, lub owalne. Ustawienia kroków silnika można skonfigurować w tej linijce (firmware Marlin):
#define DEFAULT_AXIS_STEPS_PER_UNIT {80,80,3200/1.25,96.96}
Wartości w podanym ustawieniu to odpowiednio: X, Y, Z, E. Teraz opiszę dokładniej jak obliczyć kroki dla poszczególnych osi, tak aby wydruki wychodziły w rzeczywistej skali (1:1) zgodnie z tym co mamy na ekranie komputera.
Oś X i Y
Ustawienia kroków silnika dla osi X i Y. Wartość zwykle jest taka sama, chyba że na silniki mamy założone różne zębatki o innej ilości zębów. Obliczamy je ze wzoru:
Jeśli mamy silnik o kroku 1.8º to ilość kroków na pełny obrót: 360 / 1.8 = 200.
Jeśli mamy silnik o kroku 0.9º to analogicznie: 360 / 0.9 = 400.
Mikrokrok ustawiamy na sterowniku najczęściej zworkami, najlepiej ustawić 16, silniki pracują wtedy dużo bardziej kulturalnie.
Skok paska zębatego najczęściej używanego w reprapach GT2 to 2mm.
Ilość zębów zębatki: dla zębatek GT2 16 lub 20.
XY = (200 * 16) / (2 * 20) = 3200 / 40 = 80
Oś Z
Ustawienia kroków silnika w osi Z są bardzo podobne, do wzoru należy podstawić skok gwintu śruby Z. W najczęściej używanych prętach gwintowanych M8 skok wynosi 1.25. Reszta analogicznie do osi X i Y.
Z = (200 * 16) / 1.25 = 3200 / 1.25
Ważne! W firmware Malin podstawiamy wartość w postaci „3200 / 1.25”!
Nie rozwiązujemy tego równania do końca, Marlin na chwilę obecną nie przyjmuje innej formy zapisu kroków osi Z.
Oś E – Ekstruder
Ustawienia kroków silnika ekstrudera sprawiają najwięcej problemów. Jednak po kilku próbach drukarka powinna być odpowiednio skalibrowana. Kilka uwag:
Przełożenie na zębatkach – Obliczamy stosunek ilości zębów dużego koła do małego (np. 47/9). Jeżeli mamy ekstruder typu „direct drive” podstawiamy 1.
Reszta jest właściwie jasna.
E = (200 * 16 * 1) / (3.14 * 9,87) = 3200 / 30,99 = 103,25 (ekstruder direct drive)
E = (200 * 16 * 47/9) / (3.14 * 8,1) = 16710 / 25,43 = 657,09 (ekstruder z przekładnią)
Pamiętajcie o kolejności wykonywania działań! 😉