Jak sprawdzić wyprowadzenia silnika krokowego

Jak sprawdzić wyprowadzenia silnika krokowego? Często przy silnikach krokowych z demontażu brak jest informacji o wyprowadzeniach, kolory przewodów również bywają różne u różnych producentów. Trzeba sobie więc radzić samemu.

Do tego będzie potrzebny nawet najtańszy multimetr czyli miernik uniwersalny. Niektóry radzą sobie z tym podłączając napięcie pod silnik i sprawdzanie czy drga. Jak dla mnie jest to jednak dużo bardziej czasochłonne i męczące niż po prostu sprawdzenie rezystancji cewek miernikiem. Jak sprawdzić wyprowadzenia silnika krokowego za pomocą omomierza opisuję poniżej.

 

W przypadku silników bipolarnych z 4 wyprowadzeniami sprawa jest najprostsza:

Silnik bipolarny
Silnik krokowy bipolarny – 4 przewody

Podłączamy jedną probówkę omomierza do pierwszego wyprowadzenia silnika. Drugą zaś sprawdzamy po kolei 3 pozostałe przewody/piny. Tu nie ma większej filozofii, tylko jeden z trzech pozostałych wyprowadzeń wskaże jakąś wartość, reszta będzie pokazywać przerwane połączenie.

Pierwsza znaleziona para przewodów to pierwsza cewka, pozostałe 2 przewody to cewka druga. Teraz wystarczy podłączyć te dwie pary przewodów do sterownika zgodnie z opisem: Podłączanie silnika krokowego.

 

Jak sprawdzić wyprowadzenia silnika krokowego unipolarnego – 6 przewodów:

Silnik krokowy unipolarny – 6 przewodów
Silnik krokowy unipolarny – 6 przewodów

W 6-cio przewodowym silniku krokowym sprawa się nieco komplikuje, ale ogólna zasada pozostaje taka sama.

Wpinamy jedną probówkę omomierza do pierwszego (A) wyprowadzenia silnika. Drugą sprawdzamy pozostałe przewody lub piny. I teraz: Dla pierwszej cewki znajdziemy 2 wyprowadzenia wskazujące różne wartości: mniejszą (A’ – krótsza cewka) i większą (C – dłuższa cewka). Gdy znajdziemy pierwszą trójkę przewodów, tak samo sprawdzamy pozostałe wyprowadzenia. (B, B’, D)

 

Jak sprawdzić wyprowadzenia silnika krokowego unipolarnego – 8 przewodów:

Silnik krokowy unipolarny – 8 przewodów
Silnik krokowy unipolarny – 8 przewodów

Tu sprawa jest ponownie prosta, tyle tylko, że mamy całkiem sporą ilość możliwości więc sprawdzanie wyprowadzeń silnika może być nieco czasochłonne. Na szczęście dla każdego jednego przewodu jest tylko jeden przewód zamykający obwód i w ten sposób łączymy je w pary. Nie sposób się pomylić. Następnie podłączamy do sterownika zgodnie z tym poradnikiem.